به نام یار همیشه یار

 

    دوست کنکوری عزیز

·        آیا می دانید با کاهش میزان فعالیت های جسمانی بدنبال افزایش ساعت مطالعه در سال کنکور و وضعیت های نامناسب بدن حین مطالعه، سلامت جسمانی شما به خطر می افتد؟

·        آیا می دانید کاهش سلامت جسمانی تان می تواند کیفیت مطالعه و توانایی پاسخ دهی شما به سؤالات در جلسه کنکور را کاهش دهد؟

·        آیا می دانید تنها با رعایت چند توصیه می توانید کیفیت مطالعه و آمادگی خود در جلسه کنکور را افزایش دهید؟ 

از مشکلاتی که دوستان کنکوری در سال کنکور احیانا با آن مواجه می شوند خستگی زودهنگام، ضعف بدنی، دردهای اسکلتی عضلانی و چاقی است. از آنجا که در این سال فعالیت های بدنی فرد بدنبال افزایش ساعت مطالعه نسبت به گذشته، به میزان قابل توجهی کاهش می یابد؛ سیستم های اسکلتی عضلانی،تنفسی و قلبی عروقی بدن تحت تأثیر قرار می گیرد و

عوارض احتمالی زیر را در پی خواهد داشت:

1.  سردرد، کمردرد، درد مهره های گردنی و عضلات کتف و سرشانه حین مطالعه یا پس از آن بدلیل وضعیت های نامناسب بدن حین مطالعه و... 

2.  تغییر انحنای طبیعی ستون فقرات گردنی، پشتی و کمری ( قوز درآوردن،تغییر گودی کمر و... ) 

3.  کاهش ظرفیت تنفسی ریه ها

4. خستگی زود هنگام


5. کاهش استقامت بدنی که می تواند منجر به کم شدن تحمل فرد برای نشستن طولانی مدت حین مطالعه ودر جلسات آزمون های آزمایشی و کنکور شود.

6. تغییرزیبایی ظاهری فرد بدنبال تغییر انحناهای طبیعی ستون فقرات و چاقی

البته با رعایت چند توصیه ساده می توانید از بروز این مشکلات جلوگیری کنید ویا در صورت وجود مشکل آن را رفع نمایید:

1. حین مطالعه در وضعیت بدنی صحیح قرار بگیرید.( ترجیحا از میز مطالعه استفاده کنید، به پشتی صندلی تکیه دهید، سر خود را روی کتاب خم نکنید، کتاب را در سطحی قرار دهید که ضمن تسلط کامل شما بر کتاب سر و گردن صاف بماند، از مطالعه در وضعیت خوابیده به شکم اجتناب کنید و... )

2. در طول روز بین ساعات مطالعه و حین استراحت چند حرکت ورزشی ساده انجام دهید.( توصیه می شود هرتمرین پیشنهادی را 3 تا 4 بار تکرار کنید. )

3. بین ساعات مطالعه و حین مطالعه 3 بار نفس عمیق بکشید.

4. از نشستن ممتد بیش از یک ساعت پشت میز مطالعه خودداری کنید، به این صورت که هر 1 ساعت یکبار وضعیت بدنی که در آن قرار دارید را تغییر دهید مثلا از حالت نشسته بایستید، چند قدم راه بروید یا چند حرکت ورزشی ساده انجام دهید.

5.                      روزانه 10 تا 15 دقیقه پیاده روی یا نرم دوی را در برنامه خود بگنجانید.( می توانید 10 دقیقه دور حیاط یا سالن پذیرایی خانه راه بروید. )

    تمرین1. کشش عضله تراپزیوس و لواتور اسکاپولا

تمرین2. تقویت عضلات رومبوئید و کشش پکتورال

 تمرین3. تقویت عضله تراپزیوس فوقانی

               تمرین4. اسکووات

تمرین 5. کشش عضلات پاراورتبرال کمری

در صورت نیاز به مشاوره سلامت جسمانی ،انتخاب و آموزش دقیق تمرینات میتوانید ازطریق آموزشگاه صف پیگیری نمایید.

موفقیت شما را در تمامی مراحل زندگی از خداوند مهربان خواستاریم.

میناسادات میراحمدی، کارشناسی ارشد فیزیوتراپی، گروه آموزشی صف